Kommunikáció: az a folyamatot, amelyben legalább két résztvevő valamilyen jelrendszer felhasználásával egymással közöl valamit, vagy az egyik a másiknak valamilyen információt ad át.
Kommunikáció létrejöhet más élőlények (állatok, növények), illetve emberek és gépek, sőt csak gépek között is (pl.: számítógépes rendszerek).
Fontos tényezők:
a résztvevők, azaz a feladó és a címzett
Feladó: különböző jelek (nyelvi és nem nyelvi jelek) segítségével üzenetet küld a címzettnek.
Üzenet: a kommunikáció célja, tartalma
A címzett ezt az üzenetet felfogja, értelmezi, ha módja van rá, akkor válaszol.
Feladó: különböző jelek (nyelvi és nem nyelvi jelek) segítségével üzenetet küld a címzettnek.
Üzenet: a kommunikáció célja, tartalma
A címzett ezt az üzenetet felfogja, értelmezi, ha módja van rá, akkor válaszol.
Kód: az a jelrendszer, amelynek segítségével az üzenetet közvetítjük, azaz melyen az üzenet kódolva van
- verbális
- nem verbális jelek (mimika, testtartás, tekintet, gesztusnyelv, távolságtartás)
- verbális
- nem verbális jelek (mimika, testtartás, tekintet, gesztusnyelv, távolságtartás)
A résztvevők a felhasznált kódot egyformán ismerik, azaz közös nyelvet beszélnek.
Csatorna: Az üzenet ezen keresztül jut el a feladótól a címzettig.
Közös valóság (Mind a két félnek ismernie kell, hogy megértsék egymást. Megfelelő információk átadásával lehet pótolni)
Közös előismeret
+ Közös előzmények: együtt, közösen élték átàa felek már „félszavakból” is megértik egymást
Kommunikációs zaj: Azon tényezők összessége, melyek zavarják, vagy megakadályozzák az információ áramlását.
Kommunikáció funkciói:
A kommunikációnak a beszédhelyzettől, az üzenettől függően más és más célja lehet.
- tájékoztató funkció
cél: információ közlése (kijelentő mondatok) - kifejező funkció
cél: a beszélő érzelmeinek kifejezése (óhajtó és felkiáltó mondatok) - felhívó funkció
az adó valamely cselekmény megtételére, vagy meg nem tételére hívja fel a vevőt (felszólító mondatok)
- kapcsolatnyitó szerep (pl. köszönés, megszólítás)
- kapcsolattartó szerep (a kapcsolat ébrentartása, pl. visszakérdezés)
- kapcsolatzáró szerep (pl. elbúcsúzás)
1. esztétikai funkció (az üzenetnek a közlés mellett a gyönyörködtetés is célja)
2. értelmező funkció/ metanyelvi funkció: a nyelv segítségével a nyelvről beszélek
A kommunikáció típusai:
1. a, verbális komm. (nyelvi jelek segítségével jön létre)
b, nem verbális k. (nem nyelvi jelek segítségével jön létre)
b, nem verbális k. (nem nyelvi jelek segítségével jön létre)
2. a, egyirányú k. (a hallgató nem töltheti be a beszélő (feladó) szerepét)
b, többirányú k. (van lehetőség visszacsatolásra)
b, többirányú k. (van lehetőség visszacsatolásra)
3. a, közetlen k. (a feladó és a címzett egy helyen és egy időben vannak jelen)
b, közvetett k. (amikor a kommunikáció nem egy térben (pl. telefonálunk), vagy nem egy időben (pl. levél) történik)
b, közvetett k. (amikor a kommunikáció nem egy térben (pl. telefonálunk), vagy nem egy időben (pl. levél) történik)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése